Elektronika a jej vplyv na detský spánok

Priznajme si to – elektronika je súčasťou nášho života v 21. storočí. Výhody a nevýhody našej rastúcej konektivity určite existujú. Prináša so sebou aj opodstatnené obavy o bezpečnosť.  Neskoro večer sme schopní zostať v kontakte so svetom až do neskorých nočných hodín. Týmto sme však vystavení svetlu, ktoré naše zariadenia vyžarujú a duševná aktivita a vystavenie svetlu podporujú bdelosť.

 

Elektronika, svetlo a veda spánku

Úlohu svetla počas bdelosti opisujú rozsiahle vedecké údaje. Fotoreceptory v sietnici vnímajú svetlo a tmu, signalizujú nášmu mozgu stav vonkajšieho sveta a vyrovnávajú naše cirkadiánne rytmy do vonkajšieho cyklu deň-noc. Táto signalizácia svetla a tmy nám pomáha byť ostražití ráno a byť schopní zaspať vo vhodnom čase v noci. Aj malé elektronické zariadenia vysielajú dostatočné množstvo svetla na „zneškodnenie“ mozgu a podporu bdelosti. Ako dospelí sme vystavení týmto vplyvom a naše deti sú obzvlášť citlivé.

Chlapec zaspal na notebooku

 

Deti, elektronika a spánok

Zvyšujúca sa prítomnosť elektroniky v detských izbách vytvára kultúru večerného zapojenia a vystavenia svetla, ktoré negatívne ovplyvňuje čas spánku, kvalitu spánku a dennú bdelosť. Je dokázané, že deti, ktoré používajú elektronické médiá na zaspávanie či na relaxáciu v noci, neskoro zaspávajú, zažívajú menej hodín spánku týždenne a hlásia viac dennej ospalosti.

Posielanie textových správ a zasielanie e-mailov po rozsvietení svetiel, dokonca aj raz týždenne, dramaticky zvyšuje dennú spavosť u dospievajúcich. Nie všetky elektronické pomôcky sú rekreačné, nakoľko domáce úlohy v dnešnej dobe sú pre deti skvelé, pretože ich práca sa často končí práve na počítači, čo je významný zdroj svetla neskoro večer.

Zvýšené študentské požiadavky, rušné spoločenské a mimoškolské rozvrhy a návnada zábavy sa konšpirujú, aby sa naše deti v noci elektronicky angažovali. Mnoho detí preto nespĺňa základné požiadavky na spánok a primeraný spánok je nevyhnutný pre rast, učenie, náladu, kreativitu a kontrolu hmotnosti. Pochopenie vplyvu svetla a večerného zaspávania je prvým krokom v pomoci rodičom pri riešení dilemy elektroniky v spálni.

Hoci môžu byť elektronické zariadenia užitočné a sú nevyhnutnou súčasťou moderného života, môžu spôsobovať určité problémy. Modré svetlo vyžarované elektronickými obrazovkami môže preprogramovať mozog tak, aby oddialil nástup spánku. Umožnenie deťom používať zariadenia na vyžarovanie modrého svetla pred spaním môže byť porovnateľné s podávaním dávky kofeínu.

Chlapec používa elektroniku pred spaním

 

Prevencia problémov so spánkom u detí vzhľadom na elektroniku

Hoci sa to niekedy zdá byť doslova nemožné, dá sa čiastočne eliminovať účinok elektroniky na spánok detí. A to nasledovnou prevenciou:

  1. Chráňte deti pred násilným alebo znepokojujúcim mediálnym obsahom – pred spaním aj počas dňa. Je rozumné vyhýbať sa potenciálne ohrozujúcemu obsahu niekoľko hodín pred spaním. Ale nezabudnite, že aj počas dňa. U predškolákov násilný mediálny obsah narúšal spánok, aj keď ho deti videli iba počas dňa.
  2. Vytvorte elektronické obdobie „výpadku“ najmenej hodinu pred spaním – v skutočnosti nie je jasné, či je dosť jedna hodina, najmä pre malé deti. Väčšina štúdií hľadajúcich prepojenia so spánkovými problémami sa však zamerala na tento časový interval a zistila, že to prinieslo pozitívne zmeny.
  3. Ak nechcete (alebo nemôžete) prestať používať zariadenia pred spaním, zaobstarajte si filter na modré svetlo – pravidlo výpadku prúdu sa dá ťažko dodržať – najmä ak máte dieťa, ktoré musí na počítači robiť domáce úlohy. Ale bez ohľadu na to, či sa jedná o mobilný telefón, tablet alebo počítač, mali by ste preň nájsť filter na modré svetlo.
  4. Skontrolujte v detskej izbe nočné svetlá a iné upokojujúce predmety, ktoré vyžarujú modré svetlo – je to jedna z irónií spánkového priemyslu – nočné svetlá, ktoré sa výslovne uvádzajú na trh na zníženie úzkosti a pomoc deťom v spánku, často používajú práve modré svetlo.