Trápi vás bolesť krížov? Vieme, ako sa jej zbaviť

Bolesť spodnej časti chrbtice vie byť naozaj nepríjemná a odstaviť človeka od bežných činností na poriadne dlhý čas. Najmä ak máte sedavé zamestnanie, menej pohybu a stres, bolesť krížov na seba nenechá dlho čakať. Narúša vám nočný spánok aj fungovanie počas dňa.

Existuje však viacero spôsobovať, ako sa jej zbaviť, v prípade ak sa nejedná o problém, ktorý treba riešiť odborným lekárskym prístupom.

Objavte čaro pohybu

Zostať aktívny patrí medzi jeden z najefektívnejších spôsobov, ako udržať bolesť chrbta na uzde. V prípade, že je vaša bolesť nárazová a akútna, v prvom momente si doprajte odpočinok. Po miernom poľavení bolesti sa skúste postupne rozhýbať, premasírovať si boľavé miesto, uvoľniť svaly a začať s ľahkou aktivitou.

Pravidelné masáže a pohyb by vám pri dlhodobej bolesti chrbtice mali pomôcť. Aj keď za masáže zrejme niečo zaplatíte, každodenné prechádzky do práce či z práce vás nebudú stáť nič. Chôdza skvele posilňuje svaly, ktoré udržujú telo vo vzpriamenej polohe a zlepšuje stabilitu chrbtice. Ešte žiadanejšia je pri sedavom zamestnaní. Dlhé sedenie totiž zaťažuje bedrovú chrbticu a spôsobuje bolesť v dolnej časti chrbta. Práve preto je dobré robiť si občasné prestávky na krátke prechádzky aj počas pracovnej doby. Aj keď len ku kolegovi a naspäť.

chôdza-matrace-vegas

Praktizujte správne cvičenia

Pre našu chrbticu je pohyb prirodzený. Práve pri jeho obmedzení dochádza často k bolestiam. Existujú však jednoduché cviky na pretiahnutie chrbtice, ktoré vám pomôžu zjemniť bolesti a zlepšiť jej pohyblivosť. Vykonávajte ich však pomaly, vykonávajte ich na rovnom, pevnom povrchu a nechoďte za svoj prah bolesti.

Skúsiť môžete rôzne cviky, naťahovanie podkolennej šľachy v ležme, priťahovanie kolena k hrudníku, Koblerovu pózu, naťahovanie hruškovitého svalu, výpady dopredu či stehenný strečing a strečing chrbtice. Prípadne siahnuť po ucelených overených cvičebných metódach ako napr. SM system.

Bolesť chrbta nechajte odplávať

A to doslova. Práve pri plávaní sa do pohybu aktívne zapájajú všetky svaly nášho tela bez akejkoľvek záťaže či tlaku na chrbticu, keďže voda telo nadnáša. Je však potrebné zvoliť správnu techniku, pretože pri niektorých sa chrbát a krk dostávajú do zaťažujúcej polohy. Ak vás trápi bolesť krížov, určite odporúčame pravidelné návštevy plavárne.

plavaren-matrace-vegas

Pozor na opotrebovaný matrac

Najvhodnejší pre zdravú chrbticu je stredne tvrdý matrac, najškodlivejší ten opotrebovaný. Samozrejme, že tvrdosť matraca sa nedá generalizovať. Každému vyhovuje niečo iné, no nie je nič horšie ako matrac s nerovnomerným povrchom. Matrac s vekom prirodzene stráca svoje schopnosti a je vhodné ho vymeniť už pri prvých príznakoch opotrebovania, akými sú rôzne previsy, diery a pod. Pri kúpe matraca sa nezabudnite zaujímať o jeho životnosť a ak potrebujete s výberom poradiť, neváhajte nás kontaktovať či navštíviť osobne.

Nenechajte sa zviazať stresom

Telo sa pod stresom dostáva do napätej pozície, v ktorej dochádza k sťahovaniu svalov. Týmto procesom sa telo prirodzene chráni pred „hroziacim nebezpečenstvom“ a človek zaujme obranné držanie tela – inštinktívne skryje hlavu medzi ramená. Vytvára sa napätie v šiji, ramenách, zmršťujú sa svaly chrbtice a chrbát sa dostáva do zaguľatenej polohy. Na to reagujú svaly dolnej chrbtice, ktoré majú za úlohu pripraviť človeka v stresovej situácii na útek. Podvedome sa aktivujú a ich tlakom sa mení sklon panvy dopredu. To vytvára preťaženie bedier, ktoré nám spôsobuje bolesti v oblasti krížov.

Uvoľniť sa dajú spomínaným správnym cvičením a vyhýbaním sa stresovým situáciám. Je viacero spôsobov, ako stres eliminovať a telo do napätej polohy vôbec nedostávať. Pomôcť môže pravidelný odpočinok, relaxácie, teplý kúpeľ, bylinkové čaje aj fyzická aktivita. Prajeme veľa zdravia a čo najmenej stresu.