Trápi vás otázka, ako prestať chrápať? Skúsime vám pomôcť

Veríme, že zaspávať pri hlasnom chrápaní má ďaleko od zdravého a kvalitného spánku. Ľudia, ktorí trpia chrápaním však často za tento problém nemôžu a snažia sa ho vyriešiť všetkými možnými spôsobmi. Ak ste jedným z nich a príjemný spánok chcete dopriať sebe aj svojej polovičke, máme pre vás zopár účinných tipov, ktoré vám môžu pomôcť v boji proti chrápaniu.

Spánková hygiena na prvom mieste

Odborníci radia proti chrápaniu praktizovať pravidlá správnej spánkovej hygieny. Čo to znamená? V prvom rade ísť každý deň spať a na druhý deň vstávať v približne rovnakom čase, po 7 až 8 hodinách spánku. Okrem toho je dobré v spálni udržiavať teplotu približne 20 stupňov, nekonzumovať ťažké jedlá, neužívať alkohol či kávu pred spánkom, nefajčiť a vyhnúť sa elektronike. Najmä alkohol obsahuje látky, ktoré uvoľňujú svaly, rozširujú tkanivo v krku a blokujú dýchacie cesty, čo zvyšuje riziko chrápania.

spankova-hygiena

Vieme, že je toho celkom dosť, no všetky tieto zdravé obmedzenia vedú k zdravému spánku, pomôžu vám prestať chrápať a spríjemnia noc aj všetkým okolo vás. Viac o spánkovej hygiene sa dozviete v našom nedávnom článku.

Dodržujte pitný režim

Alkohol neodporúčame, no čistú vodu áno. Pravidelný pitný režim počas dňa môže pomôcť eliminovať problémy počas noci. Ak pijete cez deň málo vody, môže váš nos zalepiť sekrét, ktorý spôsobí chrápanie. Keď si predsa len chcete vyraziť na jeden večerný drink, odporúčame 2-3 hodiny predtým, než si ľahnete do postele.

Zmeňte polohu tela pri spánku

Zaspávate na chrbte? Zvyšujete tak možnosť chrápania. Ak o sebe viete, že počas noci zrovna nespíte ticho ako myška, odporúčame pri zaspávaní zvoliť polohu na boku. Počas spánku na chrbte totiž jazyk blokuje príjem vzduchu, čo spôsobuje chrápanie. Ak sa bojíte, že by ste sa počas noci aj tak pretočili na chrbát, skúste starý trik. Prišite si na zadnú časť pyžama tenisovú loptičku a tá vás pri pokuse vrátiť sa späť na chrbát upozorní na nesprávnosť tohto nočného rozhodnutia.

spanok-na-boku-matrace-vegas

Je pravda, že dlhodobé spanie na boku môže byť nepríjemné a po čase vás z neho začne bolieť telo. Ak sa tak stane, skúste kvalitný penový či taštičkový matrac, pri najlepšom z pamäťovej peny, ktorá sa skvele prispôsobí polohe vášho tela počas spánku.

Zvlhčujte vzduch

Kvalitný vzduch v spálni je základ. Práve vtedy, keď je vzduch príliš suchý, zvyšuje sa pravdepodobnosť chrápania. Preto radíme pravidelne vzduch prečisťovať, vetrať a používať zvlhčovač. Dýchanie dostatočne zvlhčeného vzduchu uvoľňuje dýchacie cesty a nedráždi sliznicu. Okrem toho do zvlhčovača vzduchu môžete pridať rôzne bylinné esencie, ktoré celý proces dýchania počas noci výrazne uľahčujú.

Zvlhčiť vzduch „po domácky“ môžete aj umiestnením nádobky s vodou či bielizne na noc do vašej spálne a dokorán otvoreným oknom.

Hlavu si položte vyššie

Existuje viacero účinných spôsobov, ako prestať chrápať. Jediným z nich je aj vyvýšenie hlavy počas spánku. Odporúča sa o 10 až 15 cm. Prečo? Takáto poloha hlavy pomáha k spriechodneniu prúdenia vzduchu v dutinách, ktoré je veľmi dôležité pre pokojný a tichý spánok.

Hlavu odporúčame niečím vypodložiť, prípadne si kúpiť kvalitný anatomický vankúš, ktorý vám uľahčí nájdenie tej správnej polohy. Efektívnym riešením je v tomto prípade aj polohovateľná posteľ, ktorej vrchnú časť môžete zodvihnúť a prispieť tak počas noci k správnemu prúdeniu vzduchu vašimi dýchacími cestami.

vankus-matrace-vegas

Pred spánkom skúste jazykolam alebo obľúbenú pieseň

Nechcených nočných zvukov sa môžete zbaviť aj trénovaním krčných a jazykových svalov, ktoré v dôsledku pravidelného cvičenia neochabujú. Práve ochabnuté a uvoľnené svalstvo často spôsobuje chrápanie. Trénovať jazyk a krk môžete obľúbeným jazykolamom, či 10 až 15 minútovým spievaním denne. Pomôcť môžu aj dychové cvičenia či hra na dychový nástroj.

Veríme, že aspoň jedno z našich odporúčaní vám pomôže vyriešiť váš problém. Skúsiť okrem vyššie uvedeného môžete aj rôzne spreje do krku či nosa, bylinky či éterické oleje pre lepšie dýchanie. Existujú tiež pásky, ktoré „rozťahujú“ nozdry a pomôžu vzduchu počas noci ľahko prúdiť vašimi dýchacími cestami.

Chrápanie však nie je len o nepríjemných zvukoch a môže viesť až k spánkovému apnoe, pri ktorom dochádza k zástavám dychu. Preto v každom prípade a najmä pri dlhodobom trvaní problému odporúčame návštevu lekára.