Výber správneho vankúša netreba podceňovať

Aj v dnešnej dobe je výber vankúša často podceňovaný. Nemalo by to však tak byť. Správne zvolený vankúš vám totiž v niektorých prípadoch dokáže pomôcť s bolesťami chrbtice alebo s nespavosťou. Hoci je trh plný rôznych druhov vankúšov, určite si z nich vyberie každý.

Ako si vybrať správny vankúš

Určite sa chcete ráno cítiť sviežo a oddýchnuto. Základom je zdravý a kvalitný spánok. Správny vankúš by vám mal preto podopierať krčnú chrbticu tak, aby bola v rovine s celou chrbticou. Hoci je najpredávanejší rozmer vankúša 70 x 90 cm, nemal by siahať až po plecia a pri spánku na boku by sa plece malo zaboriť do matraca. Preto voľte radšej rozmery 50 x 70 cm alebo 40 x 60 cm.

Vankúše delíme na dve základné skupiny, ktorými sú klasické vankúše, ktoré má doma väčšina z nás a špeciálne tvarované anatomické vankúše.

Klasické vankúše – tie si kupujú prevažne ľudia, ktorí často počas spánku striedajú spánkovú polohu alebo tí, ktorí spia prevažne na bruchu, poskytujú väčšiu flexibilitu.

Klasický vankúš na spanieAnatomické vankúše – najčastejšie majú tvar dvojitej vlnovky a sú tvarované tak, aby ramenám, chrbtici i hlave poskytovali čo najlepšiu oporu. Ich zvláštny špecifický tvar dokáže zmierniť tlak, poskytnúť maximálne pohodlie pre oblasť šije a umožniť svalom a pleciam skvelé uvoľnenie.

Anatomický vankúš

Pri výbere vankúša treba dbať na niektoré aspekty:

  • ročné obdobie
  • ak ste alergik, či je vyrobený z antialergénnych materiálov
  • tvar, veľkosť a výplň vankúša
  • či zodpovedá vašej spánkovej polohe
  • pohodlnosť
  • prípadne iné zdravotné problémy

Poloha spánku je dôležitá, podľa nej si vyberáme vhodný vankúš:
1.      Spánková poloha na chrbte – tu je vhodné zvoliť vyšší a stredne mäkký vankúš, mal by chrbticu udržiavať v jej prirodzene zakrivenej pozícii a zároveň by mal podopierať rovnomerne plecia a krk. Ideálny pre tento typ je anatomický vankúš.

2.      Spánková poloha na bruchu – je vhodný mäkký a nízky vankúš. Ideálna výplň je hodváb alebo mikrovlákna. Prispôsobujú sa váhe tela, čím zaručujú, že nebude dochádzať k príliš veľkému namáhaniu chrbtice.

3.      Spánková poloha na boku – sú vhodné vyššie, pevnejšie a tvrdšie vankúše, ktoré poskytnú správnu oporu pre krk a plecia. Chrbtica by mala byť počas spánku vždy rovná a hlava by sa nemala zakláňať dozadu ani do bokov.

4.      Striedanie rôznych polôh spánku – odporúča sa vankúš stredne mäkký a stredne vysoký. Poskytnú oporu v spánku na bruchu, na chrbte aj na boku. Práve pre Vás sú určené tzv. prispôsobivé vankúše, ktoré obsahujú pamäťovú penu, ktorá sa prispôsobí teplote tela.

Spánok

Výplň a obliečky vankúša

Nielen tvar vankúša treba správne vybrať. Výplň tvorí veľmi dôležitú časť, ktorá vám zabezpečí zdravý spánok. Existuje niekoľko výplní, ktoré si môžete vybrať. Je to prírodná výplň, kde patrí páperie a perie. Ich výhodou je pružnosť a poddajnosť, preto vankúše tohto typu vyhovujú všetkým spánkovým polohám. Musia sa však pravidelne čistiť, aby sa zabránilo výskytu roztočov. V dnešnej dobe už má väčšina vankúšov odnímateľné a prateľné poťahy. Čo sa ale týka čistenia výplní vankúšov, záleží na druhu.

Ďalším variantom je syntetická výplň, kedy sú vankúše zväčša plnené polyesterovými guľôčkami, ktorých množstvom sa dá regulovať tvrdosť. Dajú sa prať v práčke, čo ocenia najmä alergici, pretože praním zabraňujeme výskytu roztočov. Okrem polyesteru sa využíva ako výplň aj pamäťová pena, ktorá sa pridáva do klasických vankúšov alebo sa z nej vyrábajú anatomické vankúše. Pena reaguje na teplo tela, automaticky svoj tvar prispôsobuje a vytvára oporu hlave a oblasti krku. Ak na ňu prestane byť vyvíjaný tlak, vráti sa do pôvodnej polohy.

Čo sa týka obliečok na vankúše, tie sú čisto vo vašej réžii. Vyberte si také, ktoré sa dokonale hodia do vašej miestnosti a ladia so zvyškom doplnkov. Stačí si už len prezrieť ponuku, ktorá je v dnešnej dobe naozaj bohatá. Jediné, na čo treba dať pozor, je samozrejme rozmer vášho vankúša, aby sedel s rozmerom obliečky.