Aké osvetlenie zvoliť do modernej spálne

Zo všetkých izieb vo vašej domácnosti je spálňa pravdepodobne jediná, kde trávite čas cez deň aj v noci. Je preto nevyhnutné zvoliť správne osvetlenie do tejto miestnosti, aby to bolo miesto ideálne na odpočinok, ale rovnako na rôzne aktivity.

Vedieť, ako zvoliť správne osvetlenie je kľúčom k vytvoreniu najlepšieho prostredia vašej spálne. To znamená, nájsť správnu rovnováhu medzi prostredím, prácou a akcentačným osvetlením. Vytvorením tejto rovnováhy budete môcť vytvoriť osvetlenie pre akúkoľvek náladu a aktivitu.

Osvetlenie okolia

Od všeobecného až po špecifické, budete chcieť voliť druhy osvetlenia v závislosti od toho, čo pravidelne robíte vo svojej spálni. Treba však myslieť aj na to, koľko prirodzeného svetla je možné dostať do miestnosti. Správne okolité svetlo zahŕňa prirodzené osvetlenie cez veľké okná alebo umelé osvetlenie. Čokoľvek, čo poskytuje slušné množstvo osvetlenia, ktoré vám umožní vykonávať všeobecné úlohy, ako je upratovanie, žehlenie, skladanie oblečenia alebo spánok.

Čo sa týka umelého osvetlenia, okolité svetlo sa najlepšie dosahuje pomocou stropných svietidiel (ako sú zapustené stropné svietidlá, lustre, závesné svetlá atď.) Alebo prostredníctvom prenosných svietidiel. Obidva typy osvetlenia ponúknu dostatočné množstvo osvetlenia pre činnosti, ktoré nevyžadujú jasné, zaostrené svetlo.

Svietidlá v spálni

Osvetlenie pri aktivitách

Ak plánujete robiť aktivity, ktoré si vyžadujú trochu viac svetla, ako je čítanie, práca alebo použitie make-upu, potom zvážte osvetlenie napríklad na vrchu stolíka (prípadne nad zrkadlom). Cielené osvetlenie úloh sa nemusí obmedzovať na tradičné osvetlenie pracovného stola. Zvážte nočné stolné lampy, nízko visiace lampy na oboch stranách postele, nástenné svietidlá na oboch stranách čelnej dosky alebo iné smerové osvetlenie.

V tomto zmysle môže svetlo v spálni v podstate nadobudnúť akúkoľvek formu, pokiaľ ponúka dostatok osvetlenia potrebného pre vašu trvalú koncentráciu. Okrem jeho dizajnu a umiestnenia, funkčnosť svetelnej úlohy sa nachádza aj v samotnej žiarovke.

Akcentačné osvetlenie

Akcentačné osvetlenie je zvyčajne určené na zvýraznenie prvkov, ako sú fotografie či umelecké diela v danom priestore. V spálni môže akcentačné osvetlenie samo o sebe pôsobiť ako tlmená verzia okolitého osvetlenia, vydávajúca príjemné svetlo a vytvárajúca útulnú atmosféru. Využitie zapusteného osvetlenia, nástenných svietidiel alebo kreatívneho opätovného použitia iných svietidiel je niekoľko spôsobov, ako začleniť túto funkciu do svetelného dizajnu vašej spálne.

Stmievače

Správne osvetlenie je dôležité, pretože ak je len jeden jasný zdroj svetla, je ťažké prejsť do uvoľneného režimu spánku. Nočné svietidlo môžete ľahko zmierniť pomocou stmievača, ktorý sa dá pri niektorých typoch lámp prepínať ovládačom.

Stmievače nielen že umožňujú pridať dodatočnú dimenziu prostrediu miestnosti, ale sú vo svojej podstate multifunkčné. Medzi nízkym osvetlením až plným jasom môže stmievač vyhovieť viacerým potrebám osvetlenia. Pri maximálnom jase sa stmievač hodí na všeobecné osvetlenie, zatiaľ čo pri nižších nastaveniach umožňuje prispôsobenie sa vašej nálade.

Výber správnej žiarovky

Jas

Pri výbere osvetlenia do vašej spálne je tiež dôležité zvážiť typ žiarovky, ktorú budete používať pri každodennom svietení. V závislosti od intenzity osvetlenia žiarovky a farby, ktorú vyžaruje, má potenciál pozitívne alebo negatívne ovplyvniť spôsob, akým pracujete počas danej aktivity a po nej. Voľba jasu je však len subjektívne rozhodnutie, ktoré sa mení na základe typu atmosféry, ktorú si prajete pre svoju spálňu.

Žena si pred spaním číta knihu v posteli

Farba

Svetlá farba hrá dôležitú úlohu pri podpore určitých činností. Halogénové žiarovky zvyčajne vydávajú mäkkú bielu žiaru, kompaktné žiarivky majú tendenciu rozptyľovať veľa modrej (aj keď sa vyvinuli tak, aby zahŕňali širšie spektrum farieb), zatiaľ čo LED diódy môžu spúšťať farebný gamut.

Ako sa ukázalo, biele a modré svetlé farby podporujú bdelosť. Osvetlenie s takýmito odtieňmi sa najlepšie používa pri aktivitách alebo so smerovým osvetlením na ich podporu. Pretože modré a biele svetlá zvyšujú bdelosť a následne potláčajú produkciu melatonínu (alebo hormónov, ktoré vyvolávajú spánok), nie sú ideálne, ak sa snažíte po dlhom dni relaxovať v spálni.

Na druhej strane, osvetlenie, ktoré rozptyľuje teplejšie farby (ako žltá), nezasahuje do produkcie melatonínu. Takže teplejšie svetlá sú najlepšie pre aktivity v spálni, ako je čítanie, sledovanie televízie alebo jednoducho relaxácia.