Viete čo všetko vplýva na zdravý spánok?

To, že spánok je veľmi dôležitý pre naše zdravie nemusíme hádam ani spomínať. Stačí však na zdravý spánok len kvalitný matrac a dobrá posteľ? Určite nie.

Ako u iných vecí aj tu existuje množstvo faktorov, ktoré spánok, jeho efektivitu, dĺžku a celkové pohodlie počas spánku ovlyvňujú.

Tak napríklad jedlo. Je 22:00 a v televízii ide reklama na akúsi fialovú kravu, ktorá rozveseľuje všetkých okolo seba. Fajn v bare jednu máme tak hor sa do nej. Je to veľké lákadlo a hlavne večer keď sme uvoľnení a chceme si užívať chvíľky, keď sú deti uložené a telefón nevyzváňa. Ale pozor! Pre pokojný spánok by sme nemali minimálne 2 hodiny pred odchodom do postele jesť. V opačnom prípade naštartujeme náš tráviaci trakt, ktorý nám nedovolí plnohodnotne oddychovať.

Takže televízor pred spaním radšej nepúšťajme. A nielen kvôli farebným kravičkám. Televízia či počítač stimulujú mozog a bránia vylučovaniu hormónov pre spánok. Odporúčame preto radšej nejakú dobrú knihu, či časopis, resp. niečo, čo nežiari priamo na nás a dovolí nášmu organizmu prepnúť sa pomaly do „nočného“ režimu.

Kofeín a jeho efekt na „zaspávanie“ asi nemusíme detailne rozoberať. Pozor si však treba dať na to, že kofeín nenájdeme len v káve, ale napríklad aj v rôznych sýtených „kolových“ nápojoch, samozrejme v energetických drinkoch a tiež je ho patričné množstvo aj v čaji (zelenom, bielom, aj čiernom). Pozor si dajte aj na to, ako „krátko“ pred spánkom dané nápoje skonzumujete – u každého sa kofeín odbúrava individuálne a preto je dobré poslednú dávku si vychutnať najneskôr okolo olovrantu.

Podobný vplyv na spánok má však aj cvičenie. Krvný tlak vyskočí nahor, telo sa prepne do aktívneho režimu a celé pomalé ukladanie sa na spánok je preč. Preto si aspoň 2 hodiny pred spánkom žiadny tréning neplánujme.

Výnimku tvoria len špeciálne fyzické aktivity, ktoré sú skôr ukľudňujúceho charakteru, ako napr. joga, či tai-chi. Tie naopak, pomôžu nášmu telu uvoľniť sa.

Pripravení na zdravý spánok by sme si nakoniec mali ľahnúť do postele v dobre vyvetranej miestnosti, ideálne pri teplote 16-18 °C. No a na koniec – hlavne sa uložme na kvalitné a ortopedické matrace, nech je spánok pôžitkom a nie utrpením.