Zaujímavosti o spánku- 1. časť

Spánok je pre ľudstvo stále pomerne veľkou záhadou. Napriek rýchlemu pokroku vedy nemôžeme povedať, že mu rozumieme. Jedno je však isté. Všetci ho milujeme. Ťažko by ste našli človeka, ktorý má k spánku nejaký odpor.

V tomto článku sa nebudeme venovať žiadnej vážnej téme. Prinášame vám niekoľko zaujímavostí spojených so spánkom, o ktorých ste možno ešte nepočuli.

  • Ak zaspíte po uľahnutí do postele do piatich minút, znamená to jediné: máte nedostatok spánku. Mali by sme menej pracovať a dožičiť si viac času na spánok. 10 až 15 minút potrebných na zaspanie sa považuje za optimum.
  • 17 hodín neustáleho bdenia bude mať na váš mozog rovnaký účinok ako pol promile alkoholu v krvi. Výrazne sa zníži vaša výkonnosť, schopnosť dávať pozor a vnímať veci naokolo.
  • Človek vydržal bez spánku najdlhšie 18 dní, 21 hodín, 40 minút. Toto je zdokumentovaný rekord. Zaznamenaný bol počas súťaže v hojdaní sa na hojdacom kresle. Víťaz počas posledných dní hojdania zažíval paranoidné stavy, halucinácie, poruchy pamäte, reči a tak ďalej.
  • Slon počas nonREM fázy spánku stojí. Počas REM fázy si ľahne. Ešteže ľudia to majú jednoduchšie a v oboch fázach spánku môžu ležať.
  • Ľudia chrápu iba počas nonREM fázy spánku. V REM fáze, kedy je náš mozog aktívny, človek nechrápe. Problém chrápania by sa tak teoreticky dal vyriešiť udržiavaním spiaceho v REM fáze. To však nie je možné. Navyše REM fáza trvá u dospelého človeka oveľa kratšie ako nonREM.
  • Nedostatok spánku má najhoršie dôsledky na mladých ľudí. Ľudia vo veku 18 až 24 rokov sú nedostatkom spánku zasiahnutí silnejšie ako starší ľudia.
  • Novonarodené dieťa spôsobí svojím rodičom za rok až 700 hodín strateného spánku.
  • Pri posúvaní času vedie hodina spánku navyše k nižšej nehodovosti. Minimálne k takémuto záveru dospeli v Kanade. Týchto 60 minút spánku dokáže vymazať spánkový deficit u nemalého množstva ľudí. Je dokázané, že nedostatok spánku vedie k nižšej pozornosti a častejším chybám v rozhodovaní.
  • Až 12 percent ľudí sníva čierno-bielo. V časoch pred vynájdením farebnej televízie iba 15 percent ľudí videlo v snoch farby.
  • Zdá sa vám, že trávite spánkom priveľa času? Mačky prespia až dve tretiny života, čo je v priemere dvakrát dlhšie ako človek.
  • Žirafe stačia k spokojnosti iba dve hodiny spánku denne. Toto zviera je tak snom všetkých workoholikov. Vo všeobecnosti platí, že bylinožravce spia menej ako mäsožravce. Ani taká ovca nespí viac ako 4 hodiny denne.
  • Pokiaľ sa vám nedarí ráno rýchlo vyskočiť z postele, možno by ste mali navštíviť lekára. Pretože neschopnosť vstať ráno z postele môže byť diagnóza s menom dysania.
  • Predpokladá sa, že až 15 percent ľudí radíme medzi námesačných. Väčšina z nich o tom ani nevie a námesačnosť sa u nich prejavuje veľmi mierne. Extrémnych prípadov námesačnosti až tak veľa nie je. Už návšteva chladničky je považovaná za skvelý námesačný výkon.
  • Vraj až jedna štvrtina manželských párov využíva osobitné postele. Kvalita spánku je zjavne prvoradá.
  • Do piatich minút po prebudení zabudnete polovičku snov. Za ďalších päť minút zabudnete 90 percent snov. Riešenie je jednoduché – poznámkový blok na nočnom stolíku a sny si zapisovať okamžite po prebudení.
  • Človek je jediný cicavec, ktorý má vôľu odkladať spánok. To by bol život, keby sme si mohli pospať vždy, keď nám začnú padať viečka.