Kvalitný spánok vašich detí zlepšuje ich schopnosť učenia sa

Momentálna situácia nás prinútila spomaliť a ostať doma. Školy sú zatvorené a aj keď učitelia pilne pracujú a o školákov sa starajú, veľká časť práce ostáva na rodičoch. Staršie a samostatnejšie deti či tínedžeri si možno nevyžadujú až takú pozornosť rodičov pri učení, no s menšími deťmi sa rodičia učia takmer denne. Existujú spôsoby, ako schopnosť učenia sa u detí aj adolescentov zefektívniť a jedným z nich je kvalitný, zdravý spánok.

Kvalitný spánok patrí medzi činnosti najvýraznejšie ovplyvňujúce ľudské zdravie, spolu so zdravou stravou a dostatočným množstvom pohybu. Aj pre vzdelávanie je spánok absolútne kľúčový. Má veľký vplyv na činnosť mozgu, produktivitu a schopnosť učiť sa. Preto je dôležité, aby mali vaše deti kvalitný a dostatočný spánok, nebudili sa unavené či nevyspaté.

Čo všetko pomáha zdravému spánku vášho dieťaťa a čo mu škodí?

zdravy-spanok-matrace-vegas

Dostatočná dĺžka spánku

Tá je, samozrejme, pre každého iná. Ak však dieťa zobudíte predčasne, bude unavené a nesústredené. Presne také, aké často býva na prvých hodinách v škole. Bude zívať a len veľmi ťažko prijímať nové informácie. Ak by aj nejaké prijalo, mozog ich rýchlo zabudne. Preto je veľmi dôležité, aby sa vaše deti budili dobre vyspaté. Optimálna dĺžka spánku sa nedá presne stanoviť. Každý organizmus má iné rytmy spánku a bdenia. Niekomu vyhovuje skoro vstávať a ísť skoro spať (ranné vtáča), inému zase presný opak- byť dlho do noci hore a ráno dospávať (nočné sovy).

Pokiaľ vám vaše dieťa nevie povedať, koľko hodín spánku potrebuje, môžete si to ľahko odsledovať. Sami uvidíte, po koľkých hodinách sa zobudí plné energie.

Spanok-tinedzer-matrace-vegas

Predpokladá sa však, že priemerný tínedžer potrebuje okolo 9 a štvrť hodiny spánku denne. Táto potreba sa vekom mení, je iná u menších detí či detí v období puberty, u ktorých dochádza k biologickému posunu spánku, zaspávanie sa posúva na neskoršie večerné či nočné hodiny a vstávanie na neskoršie doobedné hodiny.

Práve v období dospievania sa najvýraznejšie mení spánkový systém, mozog je zraniteľnejší, tínedžerom sa menia ich vnútorné biologické hodiny. Neznamená to, samozrejme, že vaše dieťa by malo vyspávať takmer do obeda, no o čosi dlhší spánok je v tomto veku prirodzený a prospešný.

Pomôže zdriemnutie

Z pohľadu neurovedy spánok pôsobí takmer na všetky funkcie mozgu, ktoré dokážeme identifikovať – pozornosť, emočná rovnováha, pamäť,… Ak má dieťa nedostatok spánku, vypne sa mu v mozgu čelový lalok, kľúčový pri učení sa. Stačí, ak dieťa stratí pár hodín nočného spánku a odrazí sa to na jeho schopnosti sústrediť sa. Vtedy pomôže menší „šlofík“, ideálne nie dlhší ako 30 minút. Mozog sa počas tejto krátkej doby dokáže zresetovať a opätovne začať prijímať ďalšie informácie.

Zdriemnutie sa odporúča aj po ukončení učenia sa. Ak sa vedomosti počas procesu učenia do mozgu dostali, zdriemnutím takmer zdvojnásobíte šance, že získané informácie v mozgu ostanú.

zdriemnutie-matrace-vegas

Pravidelnosť a dobre nastavený režim

Je dobré, ak má dieťa nastavený pravidelný spánkový režim. Zaspáva a vstáva v približne rovnakom čase a aj dĺžka jeho spánku sa pohybuje okolo rovnakého počtu hodín, potrebných na regeneráciu jeho organizmu. Ak je to možné, skúste minimalizovať rozdiely, ktoré vznikajú medzi jeho víkendovým spánkom a spánkom počas pracovných dní. Pravidelnosť a režim je dôležitý najmä u mladších detí a pomáha im počas dňa ľahšie absorbovať nové informácie.

Obmedzenie prístupu k technológiám

Vo večerných hodinách by malo byť vaše dieťa vystavené technológiám v čo najmenšom množstve. Deti sú stále častejšie „online“ práve večer až v noci, kedy ich telo potrebuje spať. Obrazovky udržujú ich mozog aktívny a ak si nechajú cez noc zapnuté notifikácie, spánok bude prerušovaný a plytký. V dôsledku toho bude dieťa nevyspaté a jeho proces vzdelávania sa bude náročnejší.

technologie-matrace-vegas

Upokojenie mozgu pred spaním

Môže sa stať, že vaše deti idú do postele hneď potom, ako dopozeráte film v televízii a nedá sa im zaspať. Ide o úplne prirodzenú reakciu, kedy je ich mozog zahltený podnetmi, potrebuje sa upokojiť a pripraviť na spánok.

Pomôcť môže horúci kúpeľ či dobrá kniha. Kniha dokáže postupne utlmovať stimuly z okolia, mozog pri nej nedostáva toľko podnetov ako z obrazovky a okrem toho pomáha aj v procese získavania nových vedomostí. Mozgu istú chvíľu trvá, kým úplne „vypne“ vonkajší svet a ponorí sa do spánku. Kniha je na to najvhodnejšou prípravou. Pri jej čítaní oddychujú aj detské uši, na rozdiel od pozerania televízie či počúvania hudby, kedy do nich pritekajú stále nové zvuky a stimuly.

kniha-matrace-vegas

Ak vaše dieťa naozaj potrebuje hudbu na zaspávanie, odporúčame ju počúvať v obmedzenom čase a zabezpečiť, aby sa po čase sama vypla. Spánok pozostáva z viacerých častí a nie vo všetkých je hlboký. Ak dieťa opustí hlbokú fázu spánku a dostane sa do tej plytšej, hudba, ktorá stále hrá, ho môže veľmi rýchlo prebudiť a spánok narušiť.

Aj keď je spánok často záhadná vec a u každého dieťaťa sa vyznačuje inými potrebami, veríme, že sa vám podarí nájsť jeho zdravú formu a vzdelávanie vášho dieťaťa bude vďaka nej jednoduchšie.